Västtrafik.
Västtrafik. Bild: Isa Jenséus

REPLIK till Västtrafik – beträffande inställda tåg den 25 augusti

I min insändare i tidningen den 29 augusti klagade jag på att informationen från er var knapphändig och dessutom dubbeltydig. Du svarar ”information ska ha gått ut i våra olika kanaler som hemsida, app och digitala skyltar när förändringen gjordes.

ANNONS

Det stämmer ej då inställningen av tåget ej stod på ”reseplaneraren”. Visserligen lade ni ut en skärmdump på telefonen att det skulle gå en ersättningsbuss men ej vilket klockslag den skulle anlända till Uddevalla. Alla har ej smartphones eller bekväma med att använda data. När tåget skulle ha gått ropades det ut i högtalaren att det var inställt. Men varför inte även ropa ut om att ersättningsbuss från Göteborg avgår och anländer till Uddevalla 21.30. Så enkelt! Fick denna info genom att ringa er kundtjänst.

Ytterligare en strulig tågresa gjordes på försommaren. Vi var några som skulle till Danmark och tog tåget 10.30 till Göteborg. När vi nästan var framme i Trollhättan blev det stopp på grund av strömavbrott.

ANNONS

Fick info att vi eventuellt skulle bli evakuerade till buss. Satt på tåget en timma och fick kliva av via en lång stege då vi var ute på ”vischan”. Visserligen hjälpte tågvärdarna oss men sedan försvann de. Fick traska med resväskor över en stenig åker till Trollhättan central. Ingen visste vilken perrong bussen skulle komma eller när. Folk sprang som yra höns och letade efter en buss.

Efter tre timmar i Trollhättan kom en tågvärd och sa att nu ska en buss komma. När vi kom till Bohus så stannade chauffören på en bussficka och sa att hon måste ha sin lagstadgade rast på 15 minuter. Eftersom det var varmt öppnade hon dörrarna men när vi skulle köra igen gick de ej att stänga. Vi fick kliva av och gå till Bohus station och där ta nästa tåg till Göteborg. Vi anlände Göteborg drygt fem timmar för sent och missade därmed färjan till Danmark.

Vad bra att du informerar om att man kan begära ersättning för försenad ankomst men dock enbart 60 dagar efter resan. Således ej retroaktivt. Utbilda dessutom era tågvärdar att ge denna information till passagerarna då inte alla vet detta. Utbilda också tågvärdarna att följa med passagerarna ända fram till rätt hållplats när tåget evakueras.

ANNONS

Margareta Lundberg

ANNONS