Thomas Bennelind: Surdegen Bastekärr fortsätter att jäsa

2010 vann detaljplanen för industritomten Bastekärr i Skee laga kraft. Snart 15 år senare saknas det allra viktigaste för kommunala investeringen på drygt 38 miljoner: industrier, arbetstillfällen och breddat näringsliv.

ANNONS
LocationStrömstad|
|

För fem år sedan skrev tidigare kollegan Linda Smith krönikan: ”Är de 38 miljoner kronorna för näringsparken på Bastekärr välinvesterade skattepengar?”

Hon använde den viktiga frågeställningen: ”Vad hände egentligen med de där åtta lokala företagen som 2013 stod i intressekön? Hur kunde marken först knappt räcka till och ändå står hela området fortfarande öde?

Många planer – ingen handling på Bastekärr

2021 skrev tidningen om att Egen Lokal var intresserade av att etablera verksamhet med inriktning på att sälja industri- och förvaringslokaler.

Företagets Jonathan Durkin var optimistisk.

”Vi tror på det här området. Det ligger nära E6 och vi har ett bra skyltläge nära vägen. Det kommer att hända mycket på Bastekärr i framtiden, säger han och hoppas på inflytt någon gång i november 2022.”

ANNONS
Tidigare kommundirektören Mats Brocker hade stora planer för industritomten i Skee.
Tidigare kommundirektören Mats Brocker hade stora planer för industritomten i Skee. Bild: Thomas Bennelind

Nu är det min tur att ta upp surdegen. Och förklaringen är enkel. Det har nämligen inte hänt någonting på tomten som är 7000 kvadratmeter och ägs av av Concilia Retail Property AB och kommunen. Från 2010 till 2024 har det gått tre politiska mandatperioder. Fjärde perioden är i omlopp.

Kommunala tjänstemän är utbytta, den politiska maktkartan har delvis ritats om och en pandemi som exponerade kommunens enbenta, men ekonomiskt bärande intäktskälla på handel och besöksnäring, är ångestfylld historia.

För nästan exakt tre år sedan intervjuade jag dåvarande kommunchefen Mats Brocker om industritomtens status. Så här löd ett av svaren.

”Tack vare omställningsarbetet har jag kommit i kontakt med aktörerna som har örat mot den internationella marknaden i Göteborg.”

Vad kan man i dag höra om man lägger örat mot rälsen i Skee? Knappt någonting med tanke på att tågets opålitlighet och att mångmiljonsatsningen på industritomten kan liknas vid ett månlandskap.

Miljardkolossen Nordby shoppingcenter växer

2022 tog bland andra kommunalrådet Kent Hansson (S) beslut i kommunstyrelsen om att ändra detaljplanen för tomten.

”Vi vill pröva en begränsad livsmedelshandel på Concilias område. Det handlar inte om att göra ett nytt handelsområde, men börjar det hända saker på Concilias mark kan det även ske på kommunens.”

ANNONS

Handelsvarorna godis, tobak, mat och sprit är hyllade kungar i Strömstad. Det bekräftades nyligen av Fastighetsvärlden.

På listan över köpcentrum i Sverige som omsätter mest har Nordby shoppingcenter klättrat upp på en andraplats. Bara Mall of Scandinavia i Stockholm är större. De som lyckats starta och utveckla branschen över decennier är värda respekt.

Färska siffror från Statistiska centralbyrån (SCB) bekräftar framgångsvågen.

– Gränshandeln är störst i Strömstad och uppgick till 8 miljarder kronor under 2023. Försäljningen har precis kommit upp i nivån som gällde före pandemin, säger Daniel Lennartsson till tidningen.

Vägen till industritomten Bastekärr är inte underhållen på ett tag.
Vägen till industritomten Bastekärr är inte underhållen på ett tag. Bild: Thomas Bennelind

Paradoxalt ringer pandemins klockor påminnande. STNB:s artikelserie från 2021 med namnet, ”Vart är vi på väg”, är en referens. Då med uppfattningar från näringsidkare och politiker om behovet av nytänk och omställning.

Kommunen har som målsättning att lämna bottenträsket i Svenskt Näringslivs årliga ranking av det lokala företagsklimatet (plats 271 av Sveriges 290 kommuner). Åtta placeringar bättre jämfört med förra året.

Med den nya näringslivsstrategin som klubbades förra hösten ska Strömstad 2030 vara bland de tio främsta kommunerna på rankingen. Det är sex år kvar.

Att knyta upp en industrijätte till Bastekärr är inte nödvändigtvis lösningen på att lyfta näringslivsplaceringen. Kanske inte heller det konkreta svaret på näringslivsorienterat nytänk.

ANNONS

Dagens kostnad för Bastekärr: 52 miljoner

Men skattebetalarna och Skee är värda bättre utdelning. I dagens penningvärde – inräknat inflation – hade satsningen på Bastekärr kostat cirka 52 miljoner, enligt sajten ekonomifakta.se

För en sådan summa får man till exempel en regionägd sjukhusbyggnad. Samtidigt är siffror relativa – allt beror på vem som räknar – men konstanten är utfallet av vad som till sist uträttas och presteras för de som betalar skatt.

Jag ärver Linda Smiths frågeställning. Är miljonerna på näringsparken på Bastekärr välinvesterade skattepengar? Efter 15 år och med ovissa framtidsutsikter måste frågan ställas och problematiseras – igen.

LÄS MER:Efter tio år – nu ska livsmedelshandel tillåtas på Bastekärr

LÄS MER:Vill etablera på Bastekärr: ”Vi jagar efter tomter att bygga på”

LÄS MER:Företag vill satsa på Bastekärr - ska bygga lokaler

LÄS MER:Det är i Skee Strömstad kommer att växa framöver

Thomas Bennelind
Nyhetsreporter och sportredaktör
Thomas Bennelind
ANNONS