Strömstads Tidnings krönikör Tilda Rokicki om hur tiderna har förändrats med skönhetsideal som kryper längre ned i åldrarna.
Strömstads Tidnings krönikör Tilda Rokicki om hur tiderna har förändrats med skönhetsideal som kryper längre ned i åldrarna. Bild: Camilla Haagen

Tilda Rokicki: ”Vi dyrkade Justin Bieber i stället för Östermalmsbruttor”

”Smellmaxxing”, en sociala medietrend som handlar om att unga killar ska förbättra sin doft, har nått Strömstad. Samtidigt är jämnåriga tjejer upptagna med att köa till smink- och hudvårdsbutiker. När jag vandrar längs minnenas allé blir det tydligt att man bara för tio år sedan fick vara barn längre.

ANNONS
|

I mitten på maj lämnade jag en västkustidyll för en annan när flyttlasset gick från hemorten Kungshamn till Strömstad. För att lära känna staden har jag strosat runt på gatorna, stannat till i hamnen som sjuder av liv så här i semestertider, beundrat alla vackra gamla byggnader, och inte minst kikat in i butikerna.

Som reporter vittrar man alltid med sin nyhetsnäsa och när jag vid ett av tillfällena på stan passerar Strömstads enda parfymbutik, kommer jag att tänka på sociala medietrenden ”smellmaxxing” som seglat upp under våren. Den kan främst spåras till TikTok och uppmuntrar killar till att hitta den perfekta och gärna exklusiva parfymen. Ett närbesläktat populärt fenomen är ”lookmaxxing”, där unga män delar tips om hur man kan förbättra sitt utseende. Det skriver Dagens Nyheter i en artikel som publicerades i början av juni.

ANNONS

Trenden med att killar vill dofta gott syns över hela världen och har fått försäljningen av herrparfymer att skjuta i höjden. Bland annat har nätbutiken Boozt ökat sin försäljning av herrparfymer med 60 procent det senaste året, enligt DN.

Det visar sig att det jämt och ständigt kommer in unga killar till parfymaffären i Strömstad för att dofta på dyr cologne. Att trenden nått till glesbygden är jag föga förvånad över, men jag slås av hur tiderna har förändrats bara sedan jag var tonåring.

Killarna på min gamla högstadieskola hade knappast doftmaximering i sin vokabulär. Det luktade allt annat än hallon i korridorerna när de roade sig med att punktera omega-3-tabletter i varandras skåp. Detta fiskstinkande kosttillskott var tydligen mycket viktigt för nyblivna gymentusiaster.

Facebook var vårt TikTok och Instagram hade just lanserats. Visst fanns det krav på att se ut och vara på ett speciellt sätt, men influenceryrket var till exempel inte påfunnet. Vi tjejer dyrkade Justin Bieber i stället för Östermalmsbruttor med fillers och Chanelväskor.

Härom veckan när jag satt på bussen överhörde jag en konversation mellan två flickor i 11-årsåldern. De var på väg till Göteborg tillsammans med en vuxen, och jag tänkte att de säkert såg fram emot en heldag på Liseberg. Då förkunnar den ena flickan att hon först vill gå till nyöppnade Caia Cosmetics, därefter Sephora och sist Kicks, och kanske hinner de även med Lyko?

ANNONS

Det är alltså inte tal om karusellåkning och sockervaddsätande här, utan resans enda syfte verkar vara att shoppa smink och hudvårdsprodukter. Användandet av kosmetika och avancerad hudvård har visat sig krypa allt längre ned i åldrarna, något som oroar experter och hudvårdsterapeuter.

När jag gick i femte klass hade jag aldrig ens använt mascara och visste varken vad foundation eller eye patches var. Jag är född på sent 90-tal och känner tacksamhet över att delvis ha fått växa upp i en värld utan mobiltelefoner. Vi fick vara barn längre och matades inte med skadliga skönhetsideal i samma utsträckning som dagens unga gör.

Även om femteklassare nu för tiden ser ut som dåtidens nior när det gäller stil och framtoning har de unga glädjande nog inte helt tappat barnasinnet. Det blev jag varse när jag gjorde ett reportage om ett utomhusprojekt på en högstadieskola.

Jag hade just haft intervjuer med sistaårseleverna och skulle packa ner kameran när jag i ögonvrån såg att ett fönster blivit utsmyckat med ett ditmålat könsorgan. En lärare torkade diskret bort det och jag tänkte: tonåringar är trots allt fortfarande tonåringar. Vackert så.

ANNONS