Göteborgarnas fuskåkande minskar. Det är bra för Västtrafik och hela regionen. De flesta biljettkontrollanter är fortfarande uniformerade.
Göteborgarnas fuskåkande minskar. Det är bra för Västtrafik och hela regionen. De flesta biljettkontrollanter är fortfarande uniformerade. Bild: Robin Aron

Karl af Geijerstam: Vi ska vara glada för de civila biljettkontrollanterna

Reformen i Göteborg blev en succé – det gynnar oss som bor i andra städer.

ANNONS

Civilklädda kontrollanter i kollektivtrafiken har blivit en succé meddelar Västtrafik. Mellan januari i år och augusti har biljettintäkterna ökat med 100 miljoner kronor. Avgörande för intäktsökningen har varit att Västtrafik i zon A (Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö) sedan 5 februari börjat testa att kontrollera biljetter med civilklädd personal.

– De civila kontrollanterna har varit en nyckel i att få fler att vilja betala för sig i kollektivtrafiken. Vi har sett väldigt positiva resultat av deras arbete och därför väljer vi nu att behålla den här metoden och fortsätta utveckla den, säger Lars Backström, vd för Västtrafik i ett pressmeddelande.

ANNONS

Fuskåkandet i Göteborgsområdet har länge varit ett problem för Västtrafik. Intäktsbortfallet drabbar inte bara Göteborg, hela regionen drabbas eftersom alla regionens skattebetalare måste skjuta till pengar till kollektivtrafiken.

För ett år sedan gjorde Västtrafik en utredning som med en bättre metod än tidigare uppskattade värdet på fuskåkningen. Resultatet blev närmast en chock. Tidigare beräknade Västtrafik att fuskåkningen kostade runt 200 miljoner kronor. Med den nya metoden blev bortfallet omkring 500 miljoner kronor per år.

Oppositionen i regionen krävde då att civila kontrollanter ska införas, vilket Västtrafik började med i år, som ett test. Siffrorna som Västtrafik redovisar visar tydligt behovet.

• Fuskåkningen i zon A beräknas ha sjunkit från omkring 9–11 procent ned till 6–7 procent.

• Av 12 700 beslutade tilläggsavgifter i zon A har 43 procent, 5 472 stycken, utfärdats av civila kontrollanter. Detta trots att Västtrafik har fem gånger fler uniformerade kontrollanter.

• De civila kontrollerna i kombination med informationskampanjer beräknas ha gett en ökning av biljettintäkterna med 100 miljoner kronor.

Förra året tecknade Västtrafik ett avtal med QSG Bevakning om biljettkontrollanter, vilket kostar 100 miljoner kronor per år i fem år. Resultatet från årets första åtta månader visar alltså att kontrollanterna inte bara behövs, utan dessutom lönar sig för Västtrafik.

ANNONS

Kollektivtrafiken är en grundläggande samhällstjänst som ger mobilitet åt låginkomsttagare och gör trafiksituationen i städerna bättre. Utan kollektivtrafik skulle medelstora och stora städer inte fungera. Detta är emellertid inte ett argument för att det ska vara en gratis nyttighet.

Att man slipper gå på via framdörrarna på spårvagnen har alltid inneburit att det är lätt att fuskåka, men det är inte okej. Kollektivtrafiken är billig och för många arbetspendlare i regionen är det bättre med ett periodkort jämfört med att äga och köra en egen bil. Man kan anta att många av fuskåkarna är ungdomar, men för den gruppen är det fortfarande mycket billigt att åka kollektivt.

Om det inte finns någon risk för att åka fast för fuskåkning är risken stor att det blir en kultur av gratisåkande. Men kollektivtrafiken får inte ses som en gratis lift. Fuskåkandet kostar pengar som regionen behöver satsa på bland annat vård och kultur. Västtrafiks insatser visar tydligt att folk har råd att betala biljetter.

Det är hög tid att göteborgarna slutar åka snålskjuts på resten av regionen. Därför är de civila kontrollanterna helt nödvändiga och det är välkommet att Västtrafik nu gör detta till en permanent verksamhet.

ANNONS