"Klimatneutral mjölk" är Årets matbluff

Arlas ekologiska mjölk, marknadsförd med frasen "netto noll klimatavtryck", har röstats fram som vinnare av priset: Årets matbluff, skriver TT.

ANNONS

Arlas ekologiska och påstått klimatneutrala mjölk vann omröstningen med över 30 procent av de 22 244 rösterna.

– Man kallar något som är klimatkompensering för noll klimatavtryck, sedan använder man det som säljargument. Det är det som sticker i ögonen på folk, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara, till TT.

Äkta vara är en ideell konsumentorganisation som ingår i Sveriges konsumenter.

I sin motivering av priset skriver Äkta vara att "det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral".

Konsumentombudsmannen har stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen för just netto noll-marknadsföringen, men det ärendet är ännu inte avgjort, skriver TT.

ANNONS

Enligt Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla, känns det extra orättvist att Arla har tilldelats priset.

– Det känns jättetråkigt att förknippas med en matbluff. Särskilt med tanke på att det är få som har så äkta och naturliga produkter som Arla faktiskt har. Köper man mjölk så får man mjölk, och ingenting annat. Det här priset har ingenting med våra produkter att göra, så därför känns det extra orättvist, säger hon till TT.

ANNONS