Om olyckan är framme och två bilar kolliderar sitter man säkrast i en Volvo XC90, enligt Folksams rapport. Arkivbild.
Om olyckan är framme och två bilar kolliderar sitter man säkrast i en Volvo XC90, enligt Folksams rapport. Arkivbild.

Volvo XC90 klarar krocken bäst

Volvo fortsätter toppa försäkringsbolaget Folksams rankning av krocksäkerhet i bilar. Modellen XC90 är klar etta på årets lista. Säkerheten ökar också generellt. Men Folksam vill se en bättre utveckling för minibussar.

ANNONS
|

Olika Volvo-modeller har varit etta på de fyra senaste upplagorna av Folksams rankning, som presenteras vartannat år. Rapporten bygger på uppgifter från olyckor där två personbilar krockat, med fokus på dödsfall eller skador som lett till invaliditet hos dem som färdats i fordonen.

Den allmänna bilden är oförändrad. Stora, tunga bilar klarar sig bättre i en kollision än småbilar. Nya bilar har också högre säkerhet än äldre modeller. Skillnaden över åren är stor.

Säkert i suv

Volvos stora suv XC90 är överlägsen etta i den nya rapporten, med mer än 60 procent högre säkerhet än medelbilen i det stora materialet från 1994 och framåt.

ANNONS

- Suvar är lite högre och tyngre än andra personbilar och kommer till stor del bra ut tack vare det, påpekar Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

XC90 låg bra till även i rapporten 2015, men då var det statistiska materialet från krockar med bilmodellen så litet att Folksam bedömde den försiktigt.

Bakom vinnaren finns flera modeller med omkring 50 procent bättre säkerhet än medelbilen. Men småbilar, särskilt de minsta, klarar fortfarande en krock sämre.

- Det ska bli spännande att se vad de modernaste modellerna bland de minsta bilarna kan klara, säger Anders Kullgren.

Minibussar oroar

En kategori där han hoppats på bättre resultat är minibussar.

- De får inte säkerhetsutrustning i så hög omfattning, och hänger inte med i krocksäkerhet. Jag har svårt att se varför. Det är ju eftertraktade familjebilar, säger Anders Kullgren.

ANNONS

Man bör notera att rapporten handlar om skador när en kollision inträffat – inte om hur ofta en viss modell är inblandad i någon krock.

TT
Fakta: Krockrapport

Folksam har granskat personskador vid 170 000 kollisioner mellan personbilar i Sverige från 1994, och dessutom 52 000 skaderapporter från sjukvården.

290 bilmodeller ingår och har rankats i förhållande till ett medelvärde.

De fem bästa (med procent bättre än medeltalet):

Volvo XC90 2002-15 61 procent

Audi A4/A5 2007-16 50 procent

Volvo V70/S80/V60/S60 2007- 50 procent

VW Passat 2008-14 50 procent

Mercedes E-klass 2009-16 49 procent

De bästa småbilarna:

VW Golf/Jetta 2004-08 42 procent

Citroen Xsara Picasso 2001-06 38 procent

Volvo C30 2006-12 37 procent

Hyundai I30/Kia Ceed 2007-11 34 procent

Ford Fiesta 2009-17 34 procent

En bilmodell måste ha drabbats av ett visst antal kollisioner för att värderas. Nya eller ovanliga modeller kan saknas.

Rapporten har en särställning inom forskningen om trafiksäkerhet, eftersom den i grunden bygger på ett omfattande material från verkliga olyckor. För att få med nyare modeller har även resultat från krocktester vägts in.

Källa: Folksam

ANNONS