Dop inledde årets Kostervals – klassiska tolvan Sverige åter på svenskt vatten

Små trevande vindpustar gav extra huvudbry åt banläggarna i Strömstads Segelsällskap när startordningen planerades för årets Kostervals på. På lördagen 30 båtar seglade i mycket undanvind runt Kosteröarna. Snabbast runt banan var Richard Bergman från Lysekil, med en Finn Flyer 36.
Men först var det båt-dop.

ANNONS
|

Två meter per sekund var den utlovade prognosen för Kostervalsen, nr 36 i ordningen. Beräknad målgång sattes till 16.00, eller kanske senare. Trion i tävlingsledartornet, Rolf Böhn, Bengt Rosengren och Kurt Hellström, flaggade för den osäkra prognosen som skulle kunna betyda omräkning av tid efter målgång. Det skulle betyda, att första båt i mål inte automatiskt var vinnande båt. Efter ny väderrapport om mer vind och djuptänk från tävlingsledningen ändrades målgångstiden till ca 15.00.

Den omvända startordningen efter båtens handikapp-tal skall ge en publikvänlig samlad mål-gång med första båt som vinnare.

Aktiviterna på Skurveskär drog mycket publik och många hade kommit för att titta på tolvan Sverige som nu återkom till Strömstad i originalskick med rätta färger och stripes på sidorna. Sågen hade fått jobba på skrovet och diverse påbyggnader var borttagna.

ANNONS

Sällskapsresan väckte drömmen om tolvan

Pelle Petterson, 92, konstruktör och rorsman under Americas Cup-äventyret på 70-talet, var förhindrad att komma men lämnade över ny-dopet till dottern Cecilia Petterson, som med några välgångsord återgav den klassiska tolvan namnet Sverige och stänkte champagne på skrovet.

– Ser bra ut, tyckte Pelle Petterson som återsåg Sverige via telefon.

– Ända sen jag såg filmen Sällskapsresan II som liten pojke har jag drömt om att äga en tolva. Nu har jag en det och jag är stolt över henne, säger Sveriges ägare Martin Kamperhaug.

I sommar kommer Sverige att ligga som ett blickfång vid Skurveskär.

– Hon är alltför komplicerad att segla så vi kommer inte att ha några eventseglingar med henne, säger Martin Kamperhaug.

När båtarna försvann ut mot Kosterfjorden öppnades Café Skurveskär och grillarna gick varma. Ett norskt bröllopspar visade upp sig och seglarskolan lockade de yngre.

Dubbelseger för Lysekilsseglare

När klockan närmade sig 15.00 började spinnakrar synas i väster och det planerades för målgång. Som tidigare antytts under rorsmansmötet hade det kommit mer vind på Kosterfjorden och båtarna kom i mål tidigare än beräknat och om omräkning av målgångstiderna fick göras.

Richard Bergman var första båt i mål och efter en spännande väntan på omräkning kunde det även slås fast att Lysekilsseglaren vunnit en dubbelseger, först i mål och även etta efter omräkning.

ANNONS

– Det var inte så mycket taktik i dag. Vår båt är egentligen vassast på kryssen. Idag var det mycket undanvind och det gick ju bra det också, säger Richard Bergman, som fick leda sin besättning när de sjöng ”Kom i Kostervals” på prisutdelningen, helt i traditionen för den vinnande besättningen.

Kostervalsen ingår i den unika gränsöverskridande Union Cup med segling både i Sverige och Norge. Nästa segling i cupen i Strömstad är Ärtsoppan.

Segelbåtsklassen 12mR eller tolva

Historia: 12mR-båtar var en olympisk seglingsklass under åren 1908, 1912 och 1920. Dessutom användes de i America’s Cup mellan 1958 och 1987.

Båtarna är gaffelriggade och varierar i längd från 19 till 22 meter.

Bland de internationellt kända 12mR-båtarna finns America’s Cup-försvararna Columbia, Intrepid och Courageous, samt cupvinnaren Australia II.

I Sverige har två klassiska tolvor byggts: Erna Signe 1911 (konstruerad av William Fife) och Princess Svanevit 1930 (konstruerad av Gustaf Estlander).

Tolvan Sverige utmanade om America's Cup 1977 och 1980 men blev utslagen i kvalseglingarna. Under sommaren 2024 ligger båten i Strömstad vid Skurveskär.

Den sista svenska R-12-båten som tävlade om America’s Cup var New Sweden, men den svenska satsningen upphörde när tävlingsreglerna ändrades 1987123.

Källor: sv.wikipedia.org, searchmagazine.se, batliv.ifokus.se

ANNONS